CABARAN MENGHADAPI KANAK-KANAK PELBAGAI UPAYA
Cabaran Menghadapi Kanak-Kanak Pelbagai Upaya
1. Kebolehaksesan Maklumat
Kebanyakan kerja-kerja sekolah kini menggunakan
sistem dalam talian untuk memudahkan pelajar-pelajar mengakses maklumat yang
perlu mereka ketahui dari masa ke semasa. Pihak universiti juga menawarkan
akaun atas talian bagi semua pelajar untuk memudahkan pengurusan dan
pembelajaran. Kanak-kanak pelbagai upaya menghadapi kesukaran untuk mendapatkan
maklumat atau bahan rujukan dalam talian. Cabaran ini menghalang mereka
menggunakan kemudahan berkualiti tinggi.
2. Penerimaan Rakan Sebaya
Penerimaan rakan sebaya terhadap pelajar
pelbagai upaya adalah sangat penting. Hal ini kerana apabila mereka menghadapi
kesusahan, mereka akan memerlukan bantuan rakan sebaya mereka. Apabila kanak-kanak
pelbagai upaya menghadapi masalah dalam mental dan emosi, rakan sebaya akan
berfungsi untuk memberikan sokongan dan pertolongan.
3. Keyakinan Diri
Cabaran dalam keyakinan diri dalam kalangan
kanak-kanak pelbagai upaya berlaku apabila mereka merasakan bahawa mereka tidak
diperlukan dan hanya menjadi beban kepada masyarakat sekeliling. Sebahagian
kanak-kanak pelbagai upaya percaya bahawa mereka tidak mempunyai kekuatan
menjalani kehidupan sebagai pelajar dan berjauhan dengan keluarga. Hal ini berlaku
apabila mereka merasakan bahawa mereka tidak diterima oleh pelajar lain kerana
kekurangan diri.
4. Stigma Masyarakat
Kanak-kanak pelbagai upaya akan stigmatisasi dan
dipengaruhi oleh masyarakat. Hal ini berlaku apabila masyarakat tidak mempunyai
pemahaman yang mendalam mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengan
kanak-kanak pelbagai upaya. Sebilangan masyarakat percaya bahawa kanak-kanak
pelbagai upaya adalah orang yang ditandai sebagai orang yang ketidakupayaan
secara luaran dan nyata sahaja.
RUJUKAN
1.Raja Nur Fakhriah Raja Zainal Badri 1Aizan Sofia Amin (2018). Isu dan Cabaran Pelajar Kurang Upaya Penglihatan di Institusi Pengajian Tinggi. Jurnal Psikologi Malaysia 32 (3). Faculty of Social Sciences and Humanities Universiti Kebangsaan Malaysia.
2.Mohd Hanafi Mohd Yasin, Hasnah Toran, Mohd
Mokhtar Tahar, Safani Bari, Siti Nur Nadirah Ibrahim dan Rozniza Zaharudin
(2013). Bilik darjah pendidikan khas pada masa kini dan kekangannya terhadap
proses pengajaran. Asia Pacific
Journal of Educators and Education (28).
Comments
Post a Comment